در چند مطلب قبل چکیده ای از سرگذشت بزرگانی که نامشان در کنار حافظ فراموش شده است خواندیم.

هم اکنون سری می زنیم به موزه مشاهیر خانه زینت الملوک و خلاصه  ی زندگی چند تن از بزرگانی که مجسمه ی آن ها در این موزه قرار دارد را بررسی می کنیم .

البته لازم به ذکر است که نام این مکان در اصل خانه زینت الملک است که در میان مردم به خانه زینت الملوک رواج دارد.

بنیاد فارس شناسی در سال ۱۳۷۳شمسی با همکاری میراث فرهنگی به بهسازی و مرمت این خانه تاریخی پرداخت و در سال بعد زیرزمین آن به نگارخانه ای برای نمایش آثار هنرمندان شیرازی و ایرانی تبدیل شد. سپس با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی پارس و بنیاد فارس شناسی از سال ۱۳۸۲شمسی به موزه گنجینه فارس تبدیل شد

در این موزه مفاخر تندیس ها و ماکت هایی از بزرگان و نام آوران شیراز از دوران باستان تا عصر حاضر است که گردشگران از نزدیک با آن ها آشنا می شوند

موزه زینت المک شبیه موزه مادام توسو در شهر لندن است.

 

#مشاهیر همشهری_موزه تاریخ فارس

 

آبش خاتون تنها فرمانروای زن فارس بوده که در قرن هفتم هجری می‌زیسته و بنابر اسناد تاریخی، نزدیک به ۱۱ سال بر فارس حکومت کرده است. وی دختر «سعد بن ابی بکربن سعید زنگی» و همسر  پسر هلاکو خان مغول و آخرین اتابک از خاندان سلغریان است. وی در زمان حکومتش با استفاده از روابطی که داشت توانست شیراز را از حمله مغول در امان نگه دارد و آبادانی این شهر توانست بسیاری از هنرمندان را به شیراز جلب کند که بعدها مکتب شیراز این مهاجرت شکل و رونق گرفت .

( شیراز، بولوار سیبویه، نرسیده به میدان دفاع مقدس، آرامگاه آبش خاتون ) ، این آدرس بنای آرامگاه است که این روزها نه بازدید کننده‌ای دارد و نه ارگانی برای مرمتش آستین بالا می‌زند.

دبیر کانون مطالعات معماری ایران بیان کرد : آبش خاتون به لحاظ دوره تاریخی یک دوره بسیار درخشان و تنها یادگار دوره درخشان هنر شیراز است، دوره ای که موجب پیدایش مکتب شیراز می شود.

در میان کسانی که در شعر سعدی مدح و ستایش شده‌اند، خاندان اتابکان سعد زنگی جایگاه ویژه‌ای دارند و آبش خاتون نیز از کسانی بوده که سعدی وی را مدح گفته است.برخی از کارشناسان ادبیات قصیده سعدی با مطلع « ای بیش از آنکه در قلم آید ثنای تو /  واجب بر اهل مشرق و مغرب دعای تو» را مدح آبش خاتون می‌دانند.

 

سمت راست : آتوسا

سمت چپ : آبش خاتون

 

آتوسا دختر کوروش بزرگ، ملکه پادشاه هخامنشی داریوش یکم، و مادر خشایارشا بود. به گواهی مورخین یونانی، او بانفوذترین همسر داریوش بزرگ بود .

شخصیت آتوسا، همانند دیگر زنان پارسی نبود. به گفته مورخین یونانی، در عین زنانگی، او خصلت‌های مردانگی نظیر قدرت‌طلبی، درایت و اقتدار را نیز داشت.

هرودوت، با روایت داستانی، اولین جنگ بین پارسی‌ها و یونانی‌ها را به آتوسا و پزشک محرم او، دموکدس مربوط می‌سازد.

آتوسا از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و در دوره جنگ با یونان که به توصیه او انجام شده بود، داریوش یکم همواره از نصیحت‌های او بهره می‌جست. او حتی علاقمند بود که در میدان کارزار نیز شوهرش را همراهی کند.

احتمالاً آرامگاه او در کنار آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم قرار دارد.

 

#مشاهیر همشهری_موزه تاریخ فارس

منابع :

https://www.mehrnews.com

http://www.beytoote.com