مهدی حمیدی شیرازی، از شاعران بنام و چهره های درخشان ادبیات معاصر ایران است. وی در سال ۱۲۹۳ شمسی در شیراز پا به عرصه وجود گذاشت. پدرش سید محمد حسن ثقه الاعلام از بازرگانان معروف شیراز بود که در دوره‌های اول مجلس شورای ملی، از آن شهر به نمایندگی مجلس انتخاب گردید. مادرش سکینه آغاز ارسنجانی زنی دانشمند و تربیت شده بود که خود شاعره‌ای سخن سنج به شمار می‌رفت. در رشته ادبیات فارسی با رتبه اول به اخذ لیسانس نائل گردید و در سال ۱۳۲۵ از دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسى موفق به اخذ دکترا و در رشته الهیات به تدریس مشغول شد .

حمیدى شاعرى بود که در جبهه مخالف نیما یوشیج و نوگرایان ایستاد  وی شاعر شعر معروف \” شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد/ فریبنده زاد و فریبا بمیرد\” و صاحب آثار مجموعه سه جلدی دریای گوهر، فنون شعر و کالبدهای پولادین آن، سبکسری‌های قلم و عشق دربه‌در است. در تیرماه ۱۳۶۵ درگذشت.

#مشاهیرهمشهری_درکنارحافظ


 حمید دیرین متولد ۱۳۱۵ شیراز، خوشنویس ایرانی، نزد میرزا طاهر کاتب همایون به مشق خط پرداخت و نسختین استادانى بود که از هنر خوشنویسى‌اش در آموزش و چاپ رسم‌الخط استفاده کرد و شاگردان زیادى را نیز تربیت نمود.

 ایشان پایه‌گذار و نخستین رئیس انجمن خوش‌نویسان استان فارس است. وی در تدارک افتتاح خانه هنر با هدف تأمین فضای آموزشی و اداری انجمن خوش‌نویسان شیراز بود که در آبان ماه ۱۳۷۴ در اثر سانحه درگذشت.

در عکس زیر نمونه ای از خطاطی این خوشنویس قهار نمایش داده شده است.

#مشاهیرهمشهری_درکنارحافظ


علیرضا شاپور شهبازی (۳ شهریور ۱۳۲۱، شیراز – ۲۵ تیر ۱۳۸۵ واشینگتن) باستان‌شناس، تاریخ‌نگار، نویسنده و متخصص در باستان‌شناسی دوران ایران هخامنشی و استاد دانشگاه‌های شیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی در سال ۱۳۵۲ بود. وی یکی از فعال‌ترین استادان در زمینه تاریخ پیش از اسلام ایران بود و ۱۸۰ مقاله و ۱۸ کتاب در این زمینه به‌زبان‌های فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی به رشته تحریر درآورد و مقاله‌های بسیاری از وی در دانشنامه ایرانیکا قرار گرفته‌اند.

از کتاب‌های مهم او می‌توان به کورش بزرگ؛ زندگی و جهان‌داری بنیادگذار شاهنشاهی ایران، راهنمای مستند تخت جمشید و شرح مصور نقش رستم  اشاره کرد که به چهار زبان فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی منتشر شده است.

 

#مشاهیرهمشهری_درکنارحافظ